Panele fotowoltaiczne – praca od ręki?

Avatar
Ostatnie kilka lat to prawdziwy boom fotowoltaiczny w Polsce. W listopadzie 2021 r. na rynku funkcjonowało 21,6 tys. firm zarejestrowanych jako instalatorzy fotowoltaiki. Nawet jeśli w związku ze zmianami z 2022 r. wiele z nich zniknie, pytamy, czy panele fotowoltaiczne, praca i marketing dalej idą w nierozerwalnym trio.
panele fotowoltaiczne praca

Ostatnie kilka lat to prawdziwy boom fotowoltaiczny w Polsce. W listopadzie 2021 r. na rynku funkcjonowało 21,6 tys. firm zarejestrowanych jako instalatorzy fotowoltaiki. Nawet jeśli w związku ze zmianami z 2022 r. wiele z nich zniknie, pytamy, czy panele fotowoltaiczne, praca i marketing dalej idą w nierozerwalnym trio.

Wydawać by się mogło, że pracę w fotowoltaice przy tak prężnie rozwijającym się rynku można znaleźć od ręki. I rzeczywiście – ogłoszeń nie brakuje, a firmy prześcigają się w poszukiwaniu sprawnych instalatorów i utalentowanych przedstawicieli handlowych.

Spójrzmy, jakie wymagania musisz spełnić, by dołączyć do zespołów instalujących fotowoltaikę w gospodarstwach domowych i budynkach komercyjnych w całej Polsce.

Wymagania do pracy w fotowoltaice

Szukając zatrudnienia jako montażysta, nie musisz troszczyć się o odpowiednie wykształcenie inżynierskie. Najbardziej liczą się kwalifikacje i uprawnienia do pracy z prądem (uprawnienia energetyczne G1 (E i D) i szkolenia przedmiotowe, które przeszedłeś.

Certyfikacja i egzamin dla montażystów

Potrzebny będzie ci certyfikat Urzędu Dozoru Technicznego (F-gazy) niezbędny do pracy z pompami ciepła. Przydatne okażą się uprawnienia Stowarzyszenia Elektryków Polskich kategorii E  – do instalacji, eksploatacji i dozoru sieci oraz urządzeń elektroenergetycznych, które wbrew pozorom są przydatne w przypadku montaży pomp ciepła. Chcąc podłączyć pompę ciepła, często potrzebujemy wykonać dodatkowe przyłącze elektryczne związane z uruchomieniem jednostki. 

Dodatkowo powinieneś przejść odpowiedni kurs w ośrodku szkoleniowym i zdać egzamin z elementami teoretycznymi i praktycznymi. Zarówno dla pomp ciepła jak i fotowoltaiki. 

Certyfikacja i egzamin dla montażystów

Potrzebny będzie certyfikat Urzędu Dozoru Technicznego (ważny 5 lat) do pracy z elektrycznością. Przydatne okażą się uprawnienia Stowarzyszenia Elektryków Polskich kategorii E i D – do instalacji, eksploatacji i dozoru sieci oraz urządzeń elektroenergetycznych.

Dodatkowo powinieneś przejść odpowiedni kurs w ośrodku szkoleniowym i zdać egzamin z elementami teoretycznymi i praktycznymi. Prestiżowe firmy zajmujące się fotowoltaiką, jak Da Vinci Green Energy z Dolnego Śląska, będą kładły nacisk także na doświadczenie w branży i sprawność w pracy na wysokości dachu.

Co trzeba umieć, żeby sprzedawać fotowoltaikę?

Jeśli mierzysz w zatrudnienie jako handlowiec albo telemarketer, wymagania będą o wiele mniejsze. Potrzebne są umiejętności interpersonalne i obsługi komputera (prezentacje u klientów), a w materii fotowoltaiki przejdziesz odpowiednie szkolenia po zatrudnieniu.

Nasycający się rynek? Panele fotowoltaiczne – praca w Polsce

W Polsce istnieje około 5 milionów budynków jednorodzinnych, z których znaczna część może być przystosowana do montażu fotowoltaiki. To oznacza wciąż rosnący rynek i potencjał na najbliższe lata. 

Statystyka Solar Power Europe pokazuje, że w 2020 r. Polska z 91 tys. osób wiodła prym na kontynencie w liczbie osób zatrudnionych w branży fotowoltaicznej. Rocznie instalowano jednak mniej gigawatów niż np. w Niemczech czy Hiszpanii, co może wskazywać na mniejszą efektywność pracy i mniejszą koncentrację rynku wokół dużych graczy. Nawet w takiej sytuacji jednak prawidłowo wykwalifikowany pracownik odpowiadający za montaż paneli fotowoltaicznych, pracę powinien znaleźć bez problemów.

A może w sprzedaży?

Pierwszym skojarzeniem związanym z pracą w fotowoltaice jest także rola telemarketera lub przedstawiciela handlowego. Ich zadania to promocja marki i sprzedaż rozwiązań odnawialnej energii. Fotowoltaika dla firm lub gospodarstw domowych to wciąż potencjał w odkrywaniu nowych sektorów rynku i budowaniu nowych relacji z klientami.

Fotowoltaika przez telefon

Praca telemarketera polega na umawianiu spotkań i odbywa się najczęściej w przystosowanym biurze większej firmy. Większość zapytań i kontaktów pochodzi ze stron internetowych instalatora, choć może się zdarzyć, że telemarketer będzie wykonywał tzw. zimne telefony (ang. cold calling) do osób uprzednio niezainteresowanych tematyką.

Przedstawiciel handlowy – gdy szukasz kontaktu z klientem

Rolą przedstawiciela handlowego będzie dokonanie wstępnej oceny miejsca pod instalację fotowoltaiczną i zajęcie się formalnościami samej sprzedaży. Będzie potrzebna wiedza z zakresu prawa i BHP, ale także merytoryczne podejście do zagadnień technicznych. Rzadko kiedy przedstawiciel handlowy rusza w teren bez szkolenia i przygotowania. Często do dyspozycji ma firmowy tablet, telefon i samochód służbowy.

Szansa dla każdego

W zależności od rodzaju pracy w fotowoltaice, jaką wybierzesz, zarobki mogą wahać się od 3000 zł netto do ponad 10 tys. Branża oferuje szerokie możliwości dla utalentowanych sprzedawców, ale też osób z umiejętnościami technicznymi do pracy przy montażu. Aktualne trendy wskazują na rosnącą centralizację zatrudnienia, ale rynek pozostaje wciąż chłonny. Fotowoltaika to zdecydowanie przyszłość!



Zobacz także:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też