Regulamin RODO w sklepie internetowym – o czym musisz wiedzieć?

antoni

Otwarcie sklepu internetowego wiąże się ze spełnieniem szeregu wymogów prawnych. Jednym z najważniejszych jest stworzenie przejrzystego i zgodnego z ustawą regulaminu, a także spełnienie obowiązku informacyjnego dotyczącego danych klientów, czyli tzw. polityki prywatności, nazywanej też polityką RODO. Żaden sklep internetowy nie może legalnie funkcjonować bez wymienionych dokumentów. Jak je stworzyć, by spełniały prawne wymogi? Wyjaśniamy.

Regulamin RODO: sklep internetowy – do czego jest potrzebny?

Polityka prywatności stanowi obecnie nieodłączny element prawie każdej witryny internetowej. Wchodząc na strony sklepów czy blogów, od razu zauważa się stopkę albo zakładkę podpisaną „Polityka prywatności”. Dzięki temu dokumentowi spełnisz obowiązek informacyjny, wynikający z unijnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO). Najczęściej politykę prywatności łączy się również z polityką cookies, czyli informacjami na temat przetwarzania plików cookies (to z kolei reguluje prawo telekomunikacyjne).

Mówiąc wprost – dzięki jasnej i klarownej polityce prywatności użytkownicy twojego sklepu dowiedzą się, co się dzieje z ich danymi, m.in. jak je przetwarzasz.

RODO: e-commerce – co grozi za brak właściwej polityki prywatności?

Politykę prywatności musi mieć w swoim sklepie (czy witrynie) każdy, kto w jakiś sposób przetwarza dane użytkowników. Oznacza to, że regulamin RODO jest obowiązkowy zarówno dla właściciela sklepu internetowego, jak i blogera, który umożliwia komentowanie swoich wpisów.

Co stanie się, jeśli nie umieścisz na stronie internetowej polityki prywatności?

  • Możesz ponieść odpowiedzialność, jeśli użytkownik udowodni, że przez twoje zaniedbanie (w kwestii zarządzania danymi) poniósł szkody materialne lub niematerialne.
  • Urząd Ochrony Danych Osobowych albo Urząd Komunikacji Elektronicznej mogą nałożyć na ciebie wysokie kary finansowe (nawet kilka procent od rocznego obrotu).

Przedsiębiorcy, którzy prowadzą działalność w internecie, powinni bezwzględnie zadbać o taki dokument, gdyż ochrona danych osobowych jest w ostatnich latach kwestią szczególnie ważną i najprawdopodobniej, prędzej czy później, będą musieli zmierzyć się z konsekwencjami ewentualnego zaniedbania.

Regulamin sklepu internetowego RODO – skąd go wziąć?

Żeby mieć pewność, że spełniasz wszystkie wymogi narzucone na ciebie przez ustawodawcę, możesz skorzystać z pomocy firm, które zajmują się obsługą biznesów w sektorze e-commerce. Jedną z nich jest Legal Geek, która pomoże ci zadbać o dokumenty RODO, regulamin sklepu czy inne niezbędne do funkcjonowania sklepu druki i formularze.

Mając pewność, że twój sklep jest właściwie zabezpieczony pod kątem prawnym, możesz skupić się na marketingu, kreowaniu treści, tworzeniu produktów i pozyskiwaniu klientów!

RODO: dokumenty wewnętrzne

Wewnętrzne dokumenty RODO, takie jak polityka ochrony danych, analiza ryzyka i rejestr czynności przetwarzania, są obowiązkowe w każdym sklepie. Co więcej, jeśli w swoim sklepie powierzasz dane do przetwarzania innych podmiotom (albo sam jesteś podmiotem, któremu administratorzy powierzają dane) musisz również zawrzeć umowę powierzania danych. Jeżeli zatrudniasz pracowników, konieczne są również upoważnienia do przetwarzania danych oraz ich oświadczenia.



Zobacz także:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też