Praca w sklepie z kosmetykami – jak się przygotować?

antoni
Praca w sklepie z kosmetykami

Dbanie o urodę to dla wielu osób pasja, z którą chciałyby związać swoją karierę zawodową. Pierwszym krokiem do celu może być podjęcie pracy w sklepie z kosmetykami. Sprawdź, czego mogą się spodziewać nowi pracownicy drogerii.

Proces rekrutacji w tej branży zwykle koncentruje się na cechach osobowościowych kandydatów. W niektórych przypadkach warunkiem bezwzględnym jest umiejętność obsługi kasy fiskalnej, gotowość do pracy fizycznej (wykładanie towarów na półki) i status studenta. Nie trzeba być specjalistą branży beauty, by podjąć pracę w sklepie z kosmetykami, ale tematyczna wiedza zapewni ci dodatkowe punkty. Czasami trzeba umieć wyjaśnić pewne kwestie, odpowiedzieć na pytania klientek i klientów, a także przekonać do konkretnego kremu, szamponu, zestawu do makijażu etc.

Poznaj asortyment i właściwości produktów, a pomożesz dokonać najlepszego wyboru

Drogeria z pewnością przeprowadzi szereg szkoleń wstępnych. Prawdopodobnie część z nich będzie bazować na materiałach dostarczonych przez producentów. Czy taka wiedza wystarczy? Niekoniecznie! Część konsumentów chce dokładniej poznać właściwości dostępnych kosmetyków – zadaje pytania o ich działanie czy uzasadnienie takiego, a nie innego składu. W takiej sytuacji marketingowe slogany albo opowiadanie o efektach to za mało. Trzeba umieć wytłumaczyć, skąd się biorą rzeczone rezultaty. Zobacz, jak jedna ze znanych firm w branży kosmetycznej opisała olejek różany. Tak fachową wiedzą trzeba będzie przekazywać w prosty, zrozumiały sposób.

Zdarza się, że klientki chcą wdać się w dłuższą dyskusję. Np. na temat jakiejś rynkowej nowości. Jeśli nie wiesz, dlaczego w danym kosmetyku jest obecna bajkalina, shea albo witamina C, nie zostawisz po sobie pozytywnego wrażenia. Trzeba też znaleźć odpowiedni balans pomiędzy uprzejmą, kompleksową obsługą a pozostałymi obowiązkami. Samo się nie posprząta, a część osób wchodzących do sklepów najwyraźniej wychodzi z założenia, że nie musi niczego odkładać na miejsce.

Obsługa kas i dbanie o porządek na półkach to tylko część zadań pracowników drogerii

Zapewne zdajesz sobie sprawę, że sporą część pracy trzeba będzie wykonać przed otwarciem sklepu oraz już po jego zamknięciu. Na magazynie przydaje się umiejętność planowania przestrzennego. O ile rozmieszczenie poszczególnych kosmetyków najczęściej wskazuje dokładna rozpiska, tak już na zapleczu trzeba sobie poradzić samodzielnie. Dobra organizacja oszczędza sporo czasu i wysiłku. Poważniejsze problemy mogą się pojawiać, kiedy polecenia wzajemnie się wykluczają.

Producenci niejednokrotnie płacą sklepom z kosmetykami za umieszczenie ich produktów w określonym miejscu (przy wejściu/kasach, na określonej wysokości itd.). Przy dużej ilości podobnych zleceń trzeba się czasami mocno wysilić, by spełnić wszystkie wymagania. A jeśli podczas kontroli dostawcy – wariacja na temat „tajemniczego klienta” – położenie towaru będzie niezgodne z umową, drogeria może zapłacić karę umowną. A najcięższe tego konsekwencje ponosi z reguły personel najniższego szczebla.

Walcz o swoje. Menedżerowie nie są nieomylni!

W hipotetycznej sytuacji przedstawionej powyżej błąd wynikałby z działań kierownictwa sklepu. Jeśli odpowiedź na zgłaszane problemy albo pytania o sposób wykonania jakiegoś polecenia brzmi „zrób tak, żeby było dobrze”, to zły sygnał dla pracownika. Trzeba uważać z przyjmowaniem dodatkowych obowiązków. Chęć wykazania się może skończyć się większym obciążeniem bez gratyfikacji. Kiedy robisz coś ekstra przez długi czas, staje się to normą. Lepiej pomyśleć nad zmianą miejsca pracy, niż de facto dawać się wykorzystywać.



Zobacz także:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też