Czy handlowcom warto robić test osobowości?

antoni

Firmy, którym zależy na stałym wzroście sprzedaży, przykładają dużą wagę do rekrutacji handlowców. Oczywiście jest to bardzo istotna kwestia, ponieważ dobry sprzedawca musi wyróżniać się konkretnymi umiejętnościami i cechami charakteru. Jednak nie tylko rekrutacja jest kluczem do sukcesu. Wszystkich pracowników należy odpowiednio motywować i wspierać w dążeniu do wyznaczonych przez firmę celów. Jak mogą w tym pomóc testy osobowości? Podpowiadamy – zapraszamy do artykułu.

Jakimi cechami charakteryzuje się dobry handlowiec?

Specjaliści ds. sprzedaży pełnią w każdej organizacji wiele istotnych obowiązków. Przesadnym nie będzie więc stwierdzenie, że dobry handlowiec jest jednym z ważniejszych pracowników w każdym przedsiębiorstwie.

Jakie zadania i obowiązki na co dzień realizują sprzedawcy? Przede wszystkim są głównym łącznikiem komunikacyjnym między organizacją, a jej zewnętrznymi klientami i kontrahentami. To właśnie handlowcy spotykają się z potencjalnymi klientami, a więc reprezentują firmę na zewnątrz. To oni motywują i przekonują potencjalnych kontrahentów do zainteresowania się ofertą firmy.

Nieodłącznym elementem pracy każdego sprzedawcy jest nawiązywanie i podtrzymywanie kontaktów interpersonalnych z wieloma klientami, muszą więc cechować się wysoko rozwiniętymi umiejętnościami komunikacyjnymi. A w związku z tym, że klienci są bardzo różni i każdy z nich cechuje się innymi cechami charakteru i inną motywacją do zakupów, handlowiec musi być w stanie dostosować styl komunikacji i wypowiedzi do potencjalnych kontrahentów – po to, by zrobić na nich dobre wrażenie, a w efekcie sprzedać produkt/usługę firmy.

Oczywiście poza samą sprzedażą i nawiązywaniem relacji z kontrahentami handlowcy mają też wiele innych zadań. Stale analizują działania konkurencji, regularnie zbierają dane napływające z rynku, analizują trendy zakupowe, przygotowują raporty sprzedażowe i raporty z odbytych z klientami spotkań. Dodatkowo sprzedawcy działają pod presją czasu i wyniku. Dlatego handlowiec musi być dobrze zorganizowany, potrafić działać pod presją czasu i stresu, umieć wyznaczać priorytety.

O ile szukanie osób z takimi cechami podczas rekrutacji wydaje się naturalne, to odpowiedź na pytanie, jak test osobowości, test kompetencji czytest temperamentumiałyby pomóc w pracy sprzedawcy, nie jest już taka oczywista. Okazuje się jednak, że mają ogromne znaczenie i w dużym stopniu ułatwiają prowadzenie rozmów handlowych z klientami.

Jak testy osobowości wspierają sprzedawców w pracy?

Analiza osobowości, analiza kompetencji czy analiza temperamentu przeprowadzona za pomocą odpowiednich narzędzi daje bardzo szerokie pole widzenia i odpowiedź na wiele pytań. Takie testy mogą bowiem dostarczyć nam wiedzy o danej osobie i wskazać, jak jej styl komunikacji wpływa na relacje z innymi, a więc ze współpracownikami, podwładnymi, przełożonym, a także z klientami i kontrahentami firmy.

W sytuacji, gdy handlowiec pozna własny styl komunikacji, własne predyspozycje, a także własne ograniczenia praca i rozmowy z klientami stają się dla niego o wiele prostsze. W połączeniu z dobrą znajomością narzędzi sprzedażowych i umiejętnością dostosowania języka komunikacji i korzyści do konkretnego typu osobowości klienta sukces wydaje się być wyłącznie formalnością.

Specjaliści ds. sprzedaży, który mają więc dobrą wiedzę o własnych predyspozycjach i preferencjach z łatwością potrafią dostosować się do „wymagań” danego klienta, a tym samym wzbudzają w nim zaufanie i budują skuteczne, długoterminowe relacje.

Testy psychologiczne i testy osobowościowe coraz częściej stanowią element procedur selekcyjnych i rekrutacyjnych. Co więcej, odpowiednio wykorzystane służą także jako narzędzie motywacyjne i rozwojowe. Z testów osobowości korzystają bowiem nie tylko handlowcy. Wiele firm proponuje je także managerom, kierownikom oraz osobom zajmującym się rekrutacją. Poznanie własnego stylu komunikacji, mocnych i słabych stron oraz predyspozycji pozwala trafnie rozpoznać typ osobowości drugiej strony – klienta, podwładnego czy kandydata. Dzięki takiej wiedzy można zatem budować długotrwałe i efektywne relacje, a tym samym osiągać coraz lepsze wyniki.



Zobacz także:
Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zobacz też