Business casual określa się także jako business informal albo biznesowy styl konferencyjny. Jego ramy nie są ściśle zdefiniowane – pracownik ma zatem pewną swobodą w doborze ubioru. Zobacz, jakie stylizacje określa się tym mianem i jakie zadania mają spełniać.
Z założenia business casual ma połączyć wygodę z elegancją, powagą oraz innymi walorami reprezentacyjnymi. Pracodawcy zauważyli, że pracownicy skrępowani sztywnym dress codem są mniej efektywni. Dlatego pozwolili na nieco większą swobodę. Aktualnie styl biznesowy konferencyjny przyjął się na dobre w niektórych biurach oraz podczas eventów. Brak klarownych reguł powoduje, że stylizacje business casual mocno różnią się od siebie.
Krótka historia business casual
Ta kultura ubierania się pochodzi ze Stanów Zjednoczonych. Za oficjalny początek business casual najczęściej uważa się lata 90. XX wieku. Wtedy to w wielu kalifornijskich firmach wprowadzono zwyczaj casual fridays – copiątkowe odejście od korporacyjnych reguł dopasowywania stroju do pracy. Całość mocno inspiruje się tzw. aloha friday, praktykowanym na Hawajach od lat 60.
Kolorowe, hawajskie koszule raczej nie mieszczą się w ramach business casual. Zatem co pasuje do takiej stylizacji? Ilu specjalistów od mody czy biznesu, tyle różnych opinii. Jak zauważają przedstawiciele firmy Klasyczne Buty – styl biznesowo-konferencyjny jest mocno niedookreślony. I trzeba naprawdę wielkiego wyczucia oraz znajomości kultury danego środowiska, by dobrze wpasować się w zwyczaje i oczekiwania.
Męskie ubrania business casual
Jedynie kilka kwestii nie budzi żadnych wątpliwości. Panowie, którzy chcą skompletować strój business casual, powinni wziąć pod uwagę następujące wytyczne:
- żadnych krawatów i muszek pod szyję – to nie garnitur;
- dresy i inne ubrania sportowe zostają w szafie;
- jaskrawe, krzykliwe ubrania założysz kiedy indziej, nie do pracy;
- buty – niemal wszystko z wyjątkiem sandałów, sneakersów i lakierek.
Cała reszta zależy już od danej firmy, branży czy organizatora targów i konferencji. Główne założenie business casual to „musisz wyglądać profesjonalne, a jednocześnie czuć się swobodnie”. Spełniają je na przykład:
- wygodne i przewiewne marynarki;
- koszule z długim i krótkim rękawem;
- koszulki polo;
- spodnie – w kant, chino, jednokolorowe i ciemne jeansy;
- buty – najczęściej brązowe oxfordy, derby, monki, buty zamszowe lub norwergery.
Business casual – przykładowe stylizacje damskie
Ponownie trzeba podkreślić, że w biznesowym stylu konferencyjnym liczą się przede wszystkim ładna prezencja oraz wygoda. Przesadne podkreślanie kobiecości bywa źle oceniane. Strój business casual nie powinien być zbyt opięty, nie może też odsłaniać za dużo. Jeśli spódnica – to co najmniej za kolana. Buty – bez odkrytych palców i pięt, nawet latem.
Uniwersalny zestaw damski składa się z jeansów, koszuli oraz zakrytych butów. Rozmaite wariacje na temat business casual u kobiet obejmują między innymi:
- sukienki koszulowe;
- spodnie chinosy i na kant;
- płaszcze i inne okrycia wierzchnie;
- szeroką gamę eleganckich torebek;
- szpilki, baleriny, oxfordy, mokasyny i wiele innych rodzajów obuwia;
- czarne rajstopy (bez ozdobników);
- małe, krótkie kolczyki.
Styl business casual trzeba dostosować do pory roku
Cienkie, przewiewne materiały nie sprawdzą się zimą. Ubranie do pracy należy dopasowywać nie tylko do pogody za oknem, ale też warunków panujących w danym pomieszczeniu. Kłopoty z klimatyzacją albo bliskie sąsiedztwo intensywnych robót sprawią, że strój łatwo przepocić lub pobrudzić. Miej takie rzeczy na uwadze, kiedy szykujesz się do wyjścia.
Business casual stawia na profesjonalizm, a jednocześnie pozwala podkreślić indywidualne cechy charakteru. Nieco luźniejszy ubiór biznesowo-konferencyjny daje więcej wygody. Ma też pokazywać, że w danej firmie pracują specjaliści godni zaufania. Jak wyglądają reguły business casual w twoim biurze? Opisz swoje doświadczenia i przemyślenia na temat takiego stroju w komentarzach!
Zobacz także:
- Praca w sklepie z kosmetykami – jak się przygotować?
- Makijaż na rozmowę kwalifikacyjną. Podkreśl swoje atuty i zyskaj więcej pewności siebie
- Junior hr business partner – ile można zarobić na tym stanowisku w 2023 roku
- Gdzie szukać pracy dla krawcowej
- Otwarcie praktyki psychologicznej – o czym należy pamiętać?